Közösségi szolgálat

Szeretettel köszöntelek iskolánkban!

Gimnazista lettél? Szakgimnáziumot választottál? Célul tűzted az érettségit?
Akkor figyelj!

A közösségi szolgálatról szeretnék írni Neked.

Nem, ne fuss el és ne is ijedj meg! Ez az egyik legjobb, legizgalmasabb élmény, amit a középiskolákban megszerezhetsz!
Szívesen alkotnál valami újat közösen az osztálytársaiddal? Te is szeretnél tenni másokért? Szeretnél részt venni egy olyan közösségi projektben, amelyben gyerekeknek, rászorulóknak, állatoknak segíthetsz a barátaiddal, miközben teljesíted a kötelező közösségi szolgálatodat is?

A közösségi szolgálat során nemcsak megoldhatsz egy problémát, hanem észrevétlenül tanulhatsz az együttműködésről, a konfliktuskezelésről, az empátiáról, a kreatív gondolkodásról, a projekttervezésről, a döntéshozásról és a felelősségvállalásról is.

„Bikkfanyelven” ez így néz ki:

2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésrõl, Magyar Közlöny 162. szám, 2011. december 29.:

„Közösségi szolgálat: szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása.”
Ezen rendelet alapján 2016. január elseje után az érettségi vizsgabizonyítvány kiadásának feltétele 50 óra „közösségi szolgálat” elvégzése és a munka igazolása.

50 óra szuper!
Ráadásul lehet ezt az 50 órát több projekt keretében, több év alatt teljesíteni. Ennek az az előnye, hogy többféle dolgot tudsz kipróbálni. Arra is van lehetőség, hogy egy nagy projekt keretében, vagy több egy év alatt lefutó program keretében teljesítsd az 50 órát.

Mit gondolsz, miért fontos az önkéntes tevékenység?
„Az önkéntes tevékenység a társadalmi beilleszkedés és integráció egyik eszköze. Hozzájárul egy összetartó társadalom kialakulásához a bizalom és szolidaritás kialakításával, illetve a társadalmi tőke megteremtésével.
Az önkéntes tevékenység egy lehetőség arra, hogy bármilyen nemzetiségű, vallású, társadalmi-gazdasági hátterű és korú ember hozzájárulhasson a pozitív változáshoz.”
www.önkéntes.hu

Én úgy fogalmaznék, hogy kipróbálhatod magad, feszegetheted a határaidat, új barátokat szerezhetsz, és sokkal, de SOKKAL megértőbb leszel utána mindenkivel…

Most pedig szeretnék néhány fontos tényt felsorolni, amellyel – remélem – megkönnyíthetem a dolgodat:

Az első:

Milyen tevékenységi területek vannak? (ebből kell választani a jelentkezési lap kitöltésekor)
a) egészségügyi,
b) szociális és jótékonysági,
c) oktatási,
d) kulturális és közösségi,
e) környezet- és természetvédelemi,
f) polgári- és katasztrófavédelmi,
g) közös sport és szabadidős tevékenység óvodáskorú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, idős emberekkel.

A második:

A munkavégzés formai keretei (mert ugye ez egy igazán fontos dolog)
A közösségi szolgálat teljesítése során:
– egy óra = hatvan perc szolgálati idő (a helyszínre történő utazási idő nem számít)
– alkalmanként legkevesebb egy, legfeljebb három órás időkeretben végezhető
– a közösségi szolgálat a tanulók lakókörnyezetében, vagy az iskola székhelyén, feladat-ellátási helyén, de legfeljebb 30 kilométeres körzeten belül szervezhető meg.
– A törvény szövege szerint: „közösségi szolgálat: szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása.” Ennek értelmében csak a tanuló lakhelye környezetében vagy az oktatási intézmény környezetében szervezhető meg a tevékenység a diákok számára.

A harmadik:

(az előző folyománya…)
A közösségi szolgálat dokumentálása
1, Közösségi szolgálati napló: ezt a tanuló vezeti, ebben rögzíti: mikor, hol, milyen időkeretben és milyen tevékenységet folytatott
2, a tanuló által kitöltött Bejelentő lap, amely tartalmazza a közösségi szolgálatra való jelentkezés tényét, a megvalósítás tervezett helyét és idejét, valamint a szülő, gondviselő egyetértő nyilatkozatát
3, az iskola a közösségi szolgálat teljesítéséről igazolást állít ki két példányban, amelyből egy példány a tanulónál, egy pedig az intézménynél marad

A negyedik :

Teendők…
1, A tanulónak, aki közösségi szolgálatát meg szeretné kezdeni, tevékenységi területet és ehhez kapcsolódóan fogadó intézményt kell választania.
2, Fogadó intézményi partnerről az iskolai is igyekszik gondoskodni, de akinek új, saját ötlete, ismeretsége van (…) javaslatot tehet, hogy a – törvényi előírásnak megfelelő – egyéb intézménnyel kapcsolatba lépjen az iskola…
3, Dokumentáció elkészítése

Ha kíváncsiak vagytok, hogy tanulóink eddig hol szerettek segíteni, itt a „közösségi szolgálat” fül alatt megtalálhatjátok az eddigi partnereinket. De a Ti választásotoknak tényleg csak a képzelőerőtök szabhat határt. Mindenre nyitottak vagyunk, ha választottál vagy keresel valamit, segítünk!
Keress engem, vagy osztályfőnöködet bátran! Itt az idő, hogy felfedezz „egy csomó” új világot!
/forrás: önkéntes.hu,kozossegi.ofi.hu:Hegedűs Marietta/
Fekete Zita

Iskolánkkal együttműködő partnerek listája:

Német Ifjúsági Hagyományőrző Egyesület ( Dunaharaszti )
Csepeli Kistáncos Alapítvány
Kőbányai Mászóka Óvoda
Dunaharaszti MTK
Pestszentlőrinci Robogó Ővoda
Budapesti Nagybani Piac ZRT
Szigethalom Egyesített Népjóléti intézmény
Szent Teréz Alapítvány ( Tököl )
Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság,Dél-budai Katasztrófavédelmi Kirendeltség
Újbuda Prizma Közhasznú Nonprofit Kft
Micimackó Bölcsőde ( Bp.XVIII.ker. )
Magyar Vöröskereszt Budapesti Fővárosi Szervezet
Budapest XXI.Csepel Önkormányzata
Nyitnikék Óvoda ( Bp.XX.ker. )

Kapcsolatban állunk még a következő szervezetekkel:

Segítség Köve Alapítvány
Csepel-Központi Református Egyházközség önkéntes tanodája
Olajág Otthonok